Ongewenst of illegaal artikel of content gevonden?
Is je iets opgevallen dat niet lijkt te kloppen op onze website? Het kan zijn dat je een ongewenst of zelfs illegaal artikel of content bent tegengekomen. Hoe je dit herkent en wat je kunt doen, lees je hier.
Wanneer is iets illegaal of ongewenst?
Een artikel of content is illegaal als het in strijd is met de Nederlandse of Europese wetgeving. Hieronder vind je enkele voorbeelden van situaties waarin een artikel of content als illegaal of ongewenst kan worden beschouwd:
- Inbreuk op intellectuele eigendomsrechten: Dit omvat namaakproducten of producten die merkrechten, auteursrechten of patentrechten schenden, zoals imitatiemeubels of decoratieve items.
- Privacyschending: Artikelen of content waarin persoonlijke gegevens zonder toestemming worden gedeeld.
- Verboden producten: Artikelen die verboden zijn, zoals wapens, drugs, of speelgoed zonder CE-markering.
- Misleidende informatie: Als de productinformatie niet overeenkomt met wat er geleverd wordt, zoals een artikel van lagere kwaliteit dan beloofd.
- Ongepaste of gevaarlijke content: Bijvoorbeeld content die oproept tot geweld of extremisme.
Wat kun je doen als je een illegaal of ongewenst artikel of content ziet?
Heb je een artikel of content op onze website gezien dat in strijd is met de wet of onze richtlijnen? Meld dit dan via dit formulier.
Voor het indienen van je melding van illegale content vragen we in ieder geval om de volgende informatie:
- Een gemotiveerde uitleg waarom de content als illegaal wordt beschouwd
- De exacte elektronische locaties (URL's) waar de illegale content zich bevindt
- De naam en het e-mailadres van de melder (persoon of organisatie)
- Een verklaring dat de melding te goeder trouw is gedaan, en dat alle verstrekte informatie en documenten juist en volledig zijn
Let op! Om je melding van illegale inhoud volledig te maken, vragen we je om de juiste documenten bij te voegen. Deze kun je als bijlage toevoegen aan het meldingsformulier. De benodigde documenten verschillen afhankelijk van het type melding. In de onderstaande tabel vind je enkele voorbeelden om je op weg te helpen.
Melding | Benodigde documenten |
Intellectueel eigendom | Stuur de registratienummers van het merk, octrooi of design mee. Voeg ook een foto van het namaakartikel of documenten toe die aantonen dat jij de auteursrechthebbende bent. Let op! Controleer vóór het invullen van het formulier de richtlijnen van het Benelux Verdrag inzake Intellectueel Eigendom. |
Voedingsmiddelen (Eten & drinken) | Voeg een foto toe van het artikel, als het gaat om ingrediënten die wettelijk verboden zijn. |
Medische hulpmiddelen | Voeg een foto van de verpakking en het artikel toe als het product onterecht als medisch hulpmiddel wordt gepresenteerd. |
Cosmetica | Bij verboden ingrediënten: zorg voor een duidelijke foto van het artikel waarop de verboden ingrediënten zichtbaar zijn. |
Controversiële inhoud |
Stuur een foto van de betreffende inhoud mee. |
Ontbreken van CE-keurmerk |
Een foto van de verpakking en het artikel, waaruit blijkt dat het CE-keurmerk ontbreekt. Indien mogelijk: voeg een foto van de Declaration of Conformity (DOC) van het artikel toe. |
Maximale toegestane prijs (MTP) |
Voeg het EAN-nummer en een link naar het artikel toe waarop de prijsvergelijking is gebaseerd. |
Overige meldingen illegale inhoud |
Geef een onderbouwing waarom de inhoud in strijd is met de wet- en regelgeving of de Algemene Voorwaarden zakelijke kopers via fonQ. |
Wat gebeurt er na je melding?
Na ontvangst van je melding starten we een onderzoek en houden we je op de hoogte van de uitkomst zodra het onderzoek is afgerond. Als je melding gegrond is en het betreft illegale content, zullen we dit direct op onze website aanpassen. Bij illegale artikelen stoppen we onmiddellijk met de verkoop en nemen we contact op met klanten die het artikel in de afgelopen 6 maanden hebben gekocht om een passende oplossing te bieden. Let op: dit geldt uitsluitend voor illegale artikelen of content, niet voor schendingen van de Algemene Voorwaarden zakelijke kopers via fonQ.
Niet eens met ons besluit?
Ben je het niet eens met ons besluit of de actie die is ondernomen naar aanleiding van je melding? Dan kun je binnen 6 maanden na ontvangst van ons besluit een klacht indienen via onze klachtenprocedure.
Let op!
Bij herhaaldelijk onterechte meldingen van illegale artikelen en/of content kunnen we maatregelen nemen. Als er te vaak onjuiste meldingen worden ingediend, kan het voorkomen dat we besluiten om je meldingen tijdelijk niet in behandeling te nemen. Zorg er daarom voor dat je, voordat je een melding doet, controleert of er daadwerkelijk sprake is van illegale inhoud.